CAPITOLUL 5. REFERINȚA
SINCRONICĂ
5.3. Ceramica slavă
primitivă
[p. 86]
5.3.2. Ceramica din
Slovacia
Pentru ceramica din Slovacia am folosit o relativ recentă
- și foarte utilă monografie a lui
Ceramica fazei Ia
este realizată exclusiv cu mâna; se întâlnesc forme tipice pentru finalul
secolului al V-lea și prima jumătate a secolului următor, pe un mare areal (și
nu numai în mediu slav), cu buză puțin răsfrântă, uneori chiar cu buza întoarsă
înăuntru[77].
Este de remarcat aici un fapt pe care analiza grupelor regionale fatalmente
l-ar scăpa: această formă este mai caracteristică răsăritului Europei, decât
Centrului. O statistică realizată pe buze de vas anterioare anului 600 prezintă
următoarele medii ale unghiului la buză: 94,2o[78] Ucraina (163 piese),
96,3o Polonia (140 piese), 98o Slovacia (358 piese), 98,6o
Cehia (43 piese).
Mai mult, formele din
Slovacia, chiar și cele de început, sunt în general mai armonioase decât
formele din alte teritorii slave, mai aproape de modele vechi romane, fapt
constatabil fără ajutorul vreunei tehnologii sofisticate. Explicația constă în
substratul cultural preexistent instalării triburilor slave, cu elemente
celtice, dacice și romane[79].
Dacă discutăm foarte pe concret, pe forme ceramice, influența dacică este mai
puțin frapantă decât în Polonia, în schimb moștenirea morfologiei romane este
evidentă.
[p. 87]
Faza Ib (după
invazia avară) marchează un început de maturare a formelor, de rotunjire și
bombare a corpului, de modulare mai pronunțată a marginii vasului. Apar recipientele lucrate la roată, unele
decorate, cu combinația tematică ce va domina secolele următoare: inciziile
orizontale și inciziile în val, trasate cu un instrument cu dinți[80].
Există și obiecte de certă factură răsăriteană (precum vasele cu brâu crestat
sub buză, de proveniență ucrainiană - ?), rezultat al mișcărilor de populație
antrenate de migrația avară. În faza a II-a (după anul 600) continuă procesele
descrise anterior, semnalându-se alte produse tipice din Ucraina[81]
(așa numitul vas-lalea, de forma unui castron foarte înalt; pentru ilustrare
vezi desenul CSV_9D, la planșa LIII),
dar și forme de origine occidentală, germanică, cu diametrul median înalt[82].
În faza a III-a, spre finalul sec. VII, ceramica lucrată cu roata ajunge la
paritate cu ceramica arhaică, formele ajung la maturitate, cu pereți rotunjiți
și buzele mult mai întoarse (media unghiului la buză 219 piese din a doua
jumătate a sec. VII ajunge la 115,5o); decorul în val, atât de
specific arealului Dunării Mijlocii, este secondat de temele unghiulare
(metope, zig-zag) de influență central-europeană. În toate fazele sunt
specifice găurile de atârnare perechi, aplicate pe gât-umăr, care se pot
întâlni, accidental, și în Cehia[83],
Polonia sau Muntenia[84],
însă nu cu frecvența din Slovacia. Am numărat în monografia lui G. Fusek 18
cazuri, ceea ce înseamnă că frecvența cazurilor este cu de circa 10 ori mai
mare decât în Muntenia sau Polonia (pentru care avem statistici mulțumitoare).
Dincolo de aceste particularități, ceramica din Slovacia
este bine ancorată în morfologia lumii slave. Având în vedere întinderea
relativ mare a teritoriului (peste 400 de km. de la V la E), am împărțit
materialul în trei arii geografice distincte, pentru a favoriza eventualele
observații asupra unor variații regionale: Slovacia de V (valea Moravei,
Vuk-ului și Nitrei); Slovacia Centrală (văile masivului Tatra) și Slovacia de E
(afluenții Tisei mijlocii). Din nefericire, loturile astfel redesenate sunt
foarte inegale (v. Anexe, p. 296):
79 de piese de secol VI din Slovacia de vest, numai 4 din zona muntoasă și
numai 7 din Slovacia de Est. Situația se datorează nu numai unui studiu inegal
(zonele vestice, cu mari centre urbane, este mai bine cunoscută[85])
sau specificului zonelor montane (procesele de eroziune distrug siturile
istorice), ci și faptului că, după câte se pare, valea Moravei este prima
ocupată de slavi[86],
cu acces prin Poarta Moravă, dinspre bazinul Vistulei, progresul geografic
realizându-se de la vest spre est, spre Vuk, Nitra și Ipel. Cele mai timpurii
așezări slave din proximitatea Tisei datează din faza II[87],
adică din prima jumătate a secolului al VII-lea. Detaliul este deosebit de
interesant, fiindcă permite conturarea unui orizont de așteptare pentru cele
mai timpurii așezări slave din Crișana și apoi în Intra-Carpatic: prima
jumătate a secolului VII post-quem! Acest fapt pune într-o lumină nouă ipoteza unui
val slav care ar fi modificat orizontul cultural din așezarea 1 de la Bratei
(nivelul C, final de secol VI). Fiindcă despre o influență directă dinspre
Slovacia nici nu poate fi vorba (ceea ce rezultă cu necesitate dacă concluziile lui Fusek sunt corecte)[88],
rămâne ipoteza
[p. 88]
unui aport răsăritean. O
asemenea ipoteză se poate demonta rapid, chiar dacă lotul de la Bratei nu este
suficient de explicit. Unghiul la buză mediu pentru piesele ardelene este de
107,4o (18 piese), adică cu 11o mai mult ca media
poloneză și 13o mai mult decât media ucrainiană (toate
contemporane). Am văzut că mediile din arealele slave erau destul de strânse,
pe o plajă de numai 4 puncte (94,2-98,6). O abatere de 10 puncte exclude
produsele de la Bratei din lumea culturală slavă de la finele sec. VI.
Să ne întoarcem la grupele slovace, cu ajutorul tabelelor
de la Anexe, p. 295-298.
Slovacia apare în serie începând cu grupa 8 A cea mai numeroasă în întreaga
lume slavă. Un studiu aprofundat asupra răspândirii acestui tip spune totul
despre originea sa: vârful statistic se află în Slovacia de Est (71,4% din
material) însă pe o serie foarte mică, în care întâmplarea poate juca un rol;
continuarea este însă de natură să ne convingă de faptul că povestea este
adevărată. Avem o ramură de răspândire spre vest: Slovacia Centrală 50% (și
aceasta serie scurtă), apoi Slovacia de Vest (36,7%) și Cehia (25%); și o
ramură de răspândire spre est: Polonia de Sud 37,5%, Polonia de SE 26,7%,
Rașcov 13,2%, Penkovka 5%, pentru ca la Codân și în Ucraina să ajungem la
zero. Grupa 8 A ar putea fi numită, pe bună dreptate, oala slavă de vest. Atât originea, difuziunea, cât și, pur și
simplu, forma[89],
îmi întăresc convingerea că este, la origine, un produs roman timpuriu de la
Dunărea de Mijloc, asimilat în Barbaricum.
O altă grupă numeroasă, la care ceramica slovacă
participă, este grupa 15 B; deși această grupă are reprezentanți izolați în
Slovacia, Polonia de S și SE, precum și la Rașcov, aceasta este neîndoielnic o
grupă ucrainiană, unde se află de 4 ori mai multe piese de acest fel decât în
restul lumii slave; dacă la această constatare vom adăuga asemănarea cu grupa
14 B (cele două grupe se află în situație de analogie relativă, v. tabelul A, pozițiile 461 și 463), se mai
adaugă două piese din Ucraina. Caracterul est-slav al acestei forme este
indiscutabil, analogiile de la Rașcov și Botoșana (grupa 1!) nefăcând decât să
sublinieze inserturile est-slave din Bucovina.
O altă grupă de probabilă sorginte ucrainiană, dar bine
reprezentată și în Slovacia, este CSV 5 B.
Alte grupe de mai mare întindere, prezente și în Slovacia,
de o netă factură răsăriteană, sunt grupele CSV 14 A și 24. Dacă cea de a doua
este de factură Penkovka (castron cu diametrul la jumătatea înălțimii; formele
similare din Europa centrală au diametrul maxim mult mai sus[90]),
grupa 14 A, dominată relativ tot de recipiente din arealul Penkovka, are o
destul de evidentă formă de tradiție dacică; la rigoare forma s-ar putea
datora, istoric, și sarmaților, ipoteza convenabilă constatării că aceste forme
sunt de găsit și în Ucraina centrală, dar și la Bacău-Curtea Domnească și în
grupa munteană CR 22 B (cu reprezentare în grupa 1 de la Târgșor); la rigoare,
această moștenire ar putea fi definită ca provenind din fondul arhaic al
culturii Cerneahov[91]
(adică ne-roman și ne-germanic). Ipoteza unui aport istoric sarmatic la
constituirea formelor slave primitive este susținutâ și de analogia relativă a grupei CSV 10 A (Anexe, p. 298).
O altă grupă slovacă cu analogii interesante, dar cu
semnificații nu foarte ușor de interpretat, este CSV 15 A, cu reprezentare
mijlocie și echilibrată în Slovacia și la Rașcov, dar care prezintă analogii
dispersate în teritoriul carpato-danubian, respectiv grupa micro-regională
Dulceanca 5 (cu 5 piese, analogie relativă)
și cu ceramica din așezarea 2 de la Bratei (nivelul a sfârșit de secol VI, analogie absolută). Dispersia formei, cât și reprezentarea echilibrată, numeric
și procentual, în zonele de referință, mă fac să mă gândesc nu la o influență
directă greu de reprezentat între cele 4 locuri geografice, ci la un factor
istoric comun. Având în vedere caracteristicile morfologice generale[92]
înclin să cred că genitorul comun al grupei este tradiția dacică.
O grupă slovacă fără analogii în lumea slavă dar cu
analogii în Câmpia Română este CSV
10 D, respectiv grupa 2 de la Dulceanca II analogie relativă, grupele micro-regionale Dulceanca 3a și 5, grupa 1 de la
Băleni (mixtă), grupa regională CR 6 A (având în componență grupa amintită de
la Băleni și un exemplar din necropola de la Sărata Monteoru) toate analogii absolute.
[p. 89]
Pentru clarificarea
chestiunii am întreprins investigații suplimentare, căutând analogiile
analogiilor și obținând rezultate foarte clare: între analogiile absolute al grupei 2 de la Sărata
figurează un exemplar lucrat la roată de la Botoșana (despre care am stabilit
deja, fără dubiu, că este un produs de sorginte romană, inclusiv sub aspect morfologic). Reprezentarea foarte subțire a
grupei în Slovacia, reprezentarea din contră destul de susținută în
Muntenia, caracterul roman al analogiilor secundare, lipsa unui intermediar,
toate conduc la concluzia că, deși lipsește proba directă a originii romane a
grupei slovace, faptul în sine nu este dubitabil (consultarea ilustrației planșa LIV, CSV 10D va risipi orice
îndoială).
O altă grupă cu probabilă sorginte romană este CSV 6, cu
relativ bună reprezentare în Slovacia (9 exemplare) dar fără corespondent în
lumea slavă. Analogia absolută a
grupei este grupa Cireșanu 7 (material din necropola Grădiștea), care este
analoagă, la rându-i cu grupa 2 de la Gropșani (apoape exclusiv realizată la
roată; v. § 4.2.).
Grupele izolate, fără analogii, de nici o natură, sunt
grupele CSV 22 (toate cele trei areale slovace), 4 B, 4E și 18 (numai Slovacia de
Vest), reprezentând tradiții locale, fără pondere în ansamblu (rata de
singularitate a Slovaciei de Vest, în ansamblul lumii slave, este de 5,1%).
Recapitulând, Slovacia prezintă 4 grupe de sorginte
romană (CSV 8 A, 15 A, 10 D, 6), din care prima este foarte importantă,
dominând morfologia locală, 4 grupe sunt de sorginte răsăriteană, din care două
din Ucraina (15 B și 5 B) și două Penkovka (24 și 14 A, aceasta din urmă cu un
fond arhaic Cerneahov), o grupă este probabil de origine sarmată (10 A) iar 4
grupe sunt locale. Discutând despre originea romană a unor forme nu contestăm
apartenența triburilor slovace la lumea slavă, ci subliniem importanța substratului cultural neslav la configurarea culturii slave
primitive, care, în cazul Slovaciei, este foarte semnificativă.
O foarte interesantă imagine a ceramicii slovace rezultă
din tabelul de incidență (pe procente, v. Anexe, p. 296). Folosind
coloana Slovacia de Vest (cu o situație statistică foarte bună), constatăm că
asemănările cele mai mari ale acestor forme se găsesc la Rașcov (60,8%) și nu
în Polonia, sau Cehia, cum ne-am aștepta; Polonia urmează, cu 44,3%, adică la
distanță respectabilă, cu aceeași cifră ca și arealul Penkovka (surprinzător,
nu?), de-abia apoi Cehia (39,2%) și incredibil dar adevărat Ucraina cu
numai 16,5%. Codân, atât de aproape de Rașcov absentează!! Ar trebui deci să
ne gândim ce anume au în comun Slovacia și Rașcov, dar răspunsul nu este ușor
de dat. Să spunem doar că asemănările nu sunt atât de mari cât ar sugera aceste
cifre și că există cel puțin o deosebire fundamentală, pe care grupele
regionale slave le-au surprins în mică măsură: conformația piciorului și talpei. La Rașcov,
79,6% din piese au picior, din care
50,6% au talpă (39,8% din total); în
Slovacia, doar 49% din piese au picior,
din care doar 28,2% au talpă (numai
13,8% din total). Aceste cifre nu numai că nu seamănă, dar reprezintă, pentru
loturile studiate, aproape două situații radical opuse. Având în vedere că
loturile luate în discuție sunt semnificative (peste 200 de piese pe fiecare
parte), nu poate fi nici o întâmplare, ci o realitate culturală distinctă. De
aceea răspunsul este foarte greu de dat...
MAI DEPARTE ceramica sud-poloneză
[75] FUSEK 1994, cea mai mare parte
a ilustrației, respectiv 69 de planșe.
[76] FUSEK 1994, graficul de la pag. 109.
[77] FUSEK 1994, p. 102-103,
fig. 68-69.
[78] Pentru comoditate, fracțiunile de grad sunt considerate
zecimale.
[80] FUSEK 1994, p. 104, fig.
70.
[81] Dar și în mai apropiata în spațiu Cultură a
Tumulilor Carpatici (RUSANOVA & 1984,
p. 10-22).
[82] FUSEK 1994, p. 105, fig.
71.
[83] BORKOVSKY 1940, fig. 8/1,
pl. II/11 (?), 3/36.
[84] Unul dintre exemplarele lucrate cu mâna de la Capidava
are de asemeni găuri de atârnare (planșa
LXV, fig. 83; în ilustrația originară OPRIȘ
2000, cat. 228 găurile nu sunt marcate pe desen, însă sunt precizate în
text).
[85] FUSEK 1994, p. 123, harta 2.
[86] FUSEK 1994, p. 124, harta 3.
[87] FUSEK 1994, p. 125, harta
4.
[88] Dacă concluziile cronologice ale lui Fusek sunt corecte rămâne de văzut.
Cert este însă că s-a publicat recent așezarea de la Lazuri (STANCIU 1999), de pe valea inferioară a
Someșului, de clară factură slavă, cu aspecte ceramice timpurii, care
recomandă, cu aproximație, jumătatea secolului al VI-lea. Raportul lui Stanciu
mi-a parvenit, practic, după finalizarea, în linii mari, a acestei lucrări. Nu
am efectuat deocamdată o analiză detaliată a lotului ceramic, dar, la nivel pur
intuitiv, cred că ceramica de la Lazuri se va demonstra mai apropiată de cea
din Polonia, decât de cea din Slovacia (motivul fiind proporția mare a
înălțimii). Dacă lucrurile stau așa, atunci putem vorbi despre o nouă direcție
de migrație, direct din sudul Poloniei spre bazinul mijlociu al Tisei, ceea ce
am sugerat și la harta 1 (planșa XI).
Fac aici cuvenita precizare, în contextul discuției din textul de mai sus, că
între ceramica de la Lazuri și cea de la Bratei nu există nici o legătură.
[89] Vezi ilustrația desenată din volumul III, secțiunea 4, planșa LIII.
[90] BORKOVSKY 1940, pl. 1/2, 4/42; vezi însă și pl. 4/45,
mult mai asemănătoare cu CSV 24, posibil tot de sorginte răsăriteană.
[91] Despre succesiunea Cerneahov > Penkovka, în acest
subcapitol, infra.